Race Festival Zolder – May 2011

DRUK

Race Festival Zolder. Het door de Duitse Youngtimer Trophy georganiseerde raceweekend op het circuit van Zolder in België heeft niet een hele grote naam als evenement. En op 20-22 mei j.l. bleek dat heel erg onterecht. Race Festival Zolder is allang de status van clubrace meeting voorbij. Het aanbod aan raceklassen en vooral racewagens (meer dan 400) was van dermate hoge kwaliteit dat heel gemakkelijk de vergelijking gemaakt kan worden met een Oldtimer festival op de Nurburgring, Jim Clark Memorial in Hockenheim en een Le Mans Story in Frankrijk. Een druk en vol paddock met echt overal wel wat te zien, een paar heerlijke warme dagen, grandioze races en vooral gebruikelijk bij een weekend met veel Duitse deelnemers, overal BBq ‘s met veel “ Bratwursten”.

Raoul Scultore, Fabrice Leffebvre,Jocelyn Pirio, Jean Charles Switowski, een paar namen die u in de OKM niet veel tegenkomt. Het zijn de namen van een paar rijders uit de Franse Salooncar raceserie. De NET Services YTCC reed in Zolder voor een tweede maal samen met uit Frankrijk komende raceserie voor Youngtimers. Een eerdere kennismaking op de Nurburgring in 2010 was zo goed bevallen dat de samenwerking voor 2011 opnieuw aangegaan werd. Niet alleen op Zolder maar ook op Le Mans en in Zandvoort zullen de beide raceklassen de degens kruisen. De combi in Zolder zorgde voor een vol veld van maar liefst 52 wagens. En dat zijn er veel heel veel, zeker in Zolder. Dat het druk was bleek al snel in de eerste vrije training op vrijdag. Het was nog net geen file rijden op de omloop van Terleamen . Er ontstond hier en daar wat irritatie onder de Nederlandse deelnemers, die op de voor hen bekende baan duidelijk in het voordeel waren tegenover de Franse piloten. Veel coureurs van de NET Services Youngtimer Touring Car Challenge waren sneller maar de Franse rijders bleken niet snel uit de weg te gaan en zelfs een vrije training te zien als een wedstrijd. Er werd dus zo hier en daar een beetje gevloekt in de paddock na de vrije training en behoorlijk gemopperd door een aantal Nederlandse rijders van die k……t fransman hier en die k…..t fransman daar. Soms blijkt het dus moeilijk om opeens allemaal vreemde rijders om je heen te hebben op de baan. Hoe daarmee om te gaan en hoe een voor jouw onbekende rijder te benaderen en eventueel te passeren. In de kwalificatie later op de dag bleken de meeste irritaties onder een lekker zonnetje op de paddock alweer te zijn verdwenen. Wennen kan je dus zeer snel aan elkaar. De Franse Salooncar serie bestaat voornamelijk uit auto’s uit de jaren 70. Wagens als een Volvo Amazone, Alfa Romeo Sud Sprint, Jide 1600 en 2 liter, Mini Miglia, BMW 316 en een paar prototypen als een Ginetta G16, LRB B100 en Chevron B60TS. Vooral van die laatste auto’s uit de proto klassen mag je natuurlijk afvragen of die in een serie die alleen uit Toerwagens bestaat thuis horen. De Fransen vinden dat geen probleem. Er waren enkele rijders in Frankrijk die met vooral jaren 70 sport proto’s nergens meer terecht konden en de Salooncar serie nam die kleine groep terecht op in hun midden. Onder het motto racen en fun hebben met een historische racewagen is belangrijker dan hem in de schuur te laten staan. En ook deelt het merendeel van de Nederlandse afvaardiging die mening . Niet dat de NET Services YTCC in de toekomst ook sport proto’s gaat toelaten maar er een paar tussen te hebben van een andere raceserie was ook voor hen geen probleem.

Dominant zijn en blijven de jaren 80 wagens in de NET services YTCC. Slechts vier divisie I ( auto’s tot 1976) rijders waren er aanwezig in Zolder. Vijf rijders uit de Divisie II (1976-1984) en de rest van het YTCC startveld bestond uit Divisie III wagens van de periode 1984-1990. De mix tussen de Salooncar en NET Services YTCC zorgde voor een 50/50 samenstelling van jaren 70 en jaren 80 auto’s. En zo ziet de Duitse Youngtimer Trophy organisatie, de organisator van Zolder racefestival het graag , een heel breed gamma van racewagens uit twee heel verschillende perioden van de vorige eeuw die het op de baan lekker met elkaar uitvechten. Diezelfde organisatie blunderde enorm bij de start van de eerste NET Services YTCC /Salooncar wedstrijd op de Zaterdag van het weekend. De vooropstelling in de paddock was al een on Duits chaotisch tafereeltje, de procedure naar de ‘fliegende” start van de wedstrijd sloeg helemaal nergens op. Terwijl de pace car voor het veld al een beetje een soort wedstrijd snelheid aan het rijden was waren diverse deelnemers nog aan het oprijden vanuit de paddock de baan op. Gevolg terwijl de kop van het veld al over start finish denderde waren andere rijders aan de andere kant van de baan hun remmen en banden nog aan het opwarmen. Het doel van de rollende start was om het grote startveld niet met zijn allen op de eerste bocht naar links te hoeven laten stormen na een normale stilstaande procedure. De kans dat er dan een carambolage zou ontstaan was natuurlijk heel groot aanwezig. De missie met de rollende start was geslaagd maar het veld was dermate uit elkaar geslagen dat je al bijna niet meer van een wedstrijd kon spreken. Terecht dat de organisatie van de NET Services YTCC na afloop boos de kantoren van de wedstrijdleiding instoof om even aan de “Duitse wedstrijdleider” uit teleggen hoe het wel moet. De man maakte in de tweede wedstrijd van het weekend gelukkig daarna niet meer dezelfde fout. Diverse BMW M3, een Renault 21 Turbo diverse Porsche 964 en 911 bepaalden de kop van het veld in Zolder tijdens de eerste wedstrijd. Vooral de BMW M3 van de Belg Dimitri Cuyvers, de jonge Jan Bot in een M3 Linder uitvoering, Guus de Koster in een felblauwe M3 en de R21 van Mick de Jonge hadden de snelheid er vanaf het begin goed inzitten. Met tijden van in de 1.46 ben je op Zolder heel erg snel onderweg en menig modernere racewagen moet daarvoor heel veel moeite doen. Toch moesten alle heren op het eind de fransman Raoul Scultore in zijn Chevron B60TS net voor zich dulden. De strijd was mooi want op de meet had Raoul slechts 0,2 sec voorsprong op Dimitri Cuyvers in de wonderschone Bastos BMW M3. Dat Dimitri en zijn teamgenoot Frank Jennen in zijn BMW M1 uiteindelijk nog van start konden gaan was een wonder. In de nacht van Vrijdag op Zaterdag werden op de paddock in de afgesloten tent van het Belgische team de stuurtjes uit beiden auto’s gestolen. En dat racet een beetje moeilijk. Met veel kunst en vliegwerk werden andere exemplaren bemachtigd maar je vraagt je wel meteen af in wat voor een wereld leven we anno 2011.

Achter de twee snelle heren verdeelden Jan Bot, Mick de Jonge en Guus de Koster de rest van de prijzen. Daarachter reed Randall Lawson in zijn kleine Renault Alpine voor een aantal hele snelle Porsche 964. Totdat in de snelle kanaalbocht bij het ingaan van de laatste ronde het linker achterwiel afbrak. Twee andere rijders Phillipe Drouilleau in een Alfa Bertone 1750 en Ronald van Ooijen met zijn M3 konden de spinnende Alpine niet meer ontwijken en reden deze nog net niet doormidden. Rijders gelukkig allemaal oke maar de schade aan de diverse wagens was heel erg groot. De rest van de deelnemers hadden allemaal zo hier en daar hun strijd. Het was dan ook druk op de baan, de mix tussen Fransen, Belgen, Duitsers en Nederlanders werkte goed. Het maakt niet uit van welk deel je uit Europa komt, voor een plekje strijden op het circuit blijft altijd hetzelfde. Het maakte de band tussen het Franse en Nederlandse kamp er wel meteen beter op. Met vaak heel veel gebaren, de taalbarrière maakte een gesprek soms heel moeilijk, werden diverse gebeurtenissen op de baan met elkaar gedeeld. Zo van dat kon net wel en dat net niet. Mooie actie van jouw man maar volgende wedstrijd pak ik je weer. Alles met vaak een lach op het gezicht van oor tot oor.

Het gesprek met de wedstrijdleiding was niet voor niets geweest. De start van race twee op de Zaterdag middag was veel minder chaotisch dan eerder op de dag. En hoewel Jan Bot, Dimitri Cuyers en Mick de Jonge er alles aan deden om Raoul Scultore te verslaan slaagden zij wederom niet in die missie. Raoul zette de kraan van zijn Chevron ditmaal wagenwijd open en reed de rest uiteindelijk op zo’n 43 seconden. Houdt het maar op een fransmannetje die opeens heel erg wakker was geworden. Man van de wedstrijd Frank Jennen die in zijn M1 (met stuur) van de 41ste plek naar een 15e plaats algemeen reed. Dan heb je het heel druk gehad onderweg.
Druk, zo kan je Race Festival Zolder het beste omschrijven. Druk op de baan, druk in de paddock, druk met helaas zo hier en daar iets teveel schadereparaties bij de deelnemers. Veel tijd hebben de NET Services YTCC rijders niet voor de volgende wedstrijd. Wanneer deze OKM bij u op de mat valt zitten zij alweer samen met de Salooncar piloten te strijden op het circuit van Le Mans. Met meer dan 50 deelnemers is het vast dan ook weer heel druk op de baan.


Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*