Hockenheim Historic, In Memory of Jim Clark, een hele mond vol voor een heel prestigieus historisch race evenement in Duitsland. De legendarische Jim Clark zou het evenement als hij nog in leven was helemaal goedkeuren. Helaas kan dat niet meer zo zijn want door een kapotte wielnaaf of band, de oorzaak is nooit exact achterhaald, verongelukte de tweevoudig wereldkampioen Formule 1 en Indy 500 winnaar in een heel onbelangrijke Formule 2 wedstrijd in 1968 dodelijk op het snelle circuit van Hockenheim. De organisatie van Hockenheim Historic mag trost zijn. Want van 15-17 April j.l. werd wederom voor de 7e keer een weekend programma neergezet waar heel terecht meer dan 25.000 bezoekers op af kwamen.
Want er was veel te zien en te horen, heel veel zelfs zodat je soms ogen maar vooral ook oren tekort kwam. De hoeveelheid Historisch racemateriaal was zo groot dat het wel leek of alle musea in de wereld waren leeggehaald. Alleen ditmaal was het niet alleen statisch te bewonderen maar werd er vooral veel en ook heel hard mee geracet. Formule 1 wagens uit de jaren 60 tot 90, veel Formule 2 bolides uit de mooiste jaren van de autosport, oude jaren 50 Formule wagens, Fia Lurani Trophy met open een zitters vanaf de jaren 50, de BOSS GP met rijders als Klaas Zwart, Frits van Eerd en Marijn van Kalmthout in snelle Formule 1 auto’s als Benetton en Jaguar R5, de Supersports cup met hele dikke Can Am’s, de altijd populaire Kampf der Zwerge met heel veel Abarths en NSU TT, het NKHTGT de Nederlandse raceserie met wagens tot 1967, dikke Corvette’s, dikke Ford Mustangs en Ford Falcons maar ook leuke snelle Lotus Elans en bloedmooie Lotus Cortina’s. Dat je als raceserie bij dit evenement überhaupt al wordt uitgenodigd is een overwinning op zich. De NET Services Youngtimer Touring Car Challenge was er voor de eerste keer bij voor zijn eerste wedstrijd weekend van 2011. Als de Hockenheim Historic een voorbode is voor de rest van het seizoen dan kan 2011 nu al niet meer stuk. Want de NET services YTCC coureurs vermaakten niet alleen zichzelf op het GP circuit maar vooral ook de organisatie en de toeschouwers met hele mooie wedstrijden en vooral hele mooie racewagens.

Voor veel rijders uit de NET Services YTCC was het een eerste kennismaking met het in 1962 gebouwde circuit. Op papier en op de playstation niet een heel moeilijk circuit maar dat viel in de praktijk vies tegen. Hockenheim heeft een hoop bochten van het “ken” net wel of het “ken” net niet. Om de balans tussen snel en eraf gaan te vinden vergde bij een hoop rijders nogal wat tijd. Dat was goed te zien. Hoe meer er gereden was op het GP circuit, hoe sneller de tijden werden. De ideale tijd was vaak nog ver verwijderd van wat er daadwerkelijk gereden was. Oefening baart dus kunst op dit circuit zullen we maar zeggen. Veel bekende gezichten en ook oude bekenden bij de NET Services YTCC. Marcel Frijlink was weer terug met zijn Ford Escort RS1600. Hij liet zien nog altijd zeer snel te zijn. De YTCC kampioen van 2010 Mick de Jonge haalde weer zijn R21 Turbo van stal. Was wel de pechvogel van het weekend want op een extra vrije training op donderdag werd de motor opgeblazen en moest Mick helaas de rest van het weekend vanaf de zijkant de races bekijken. Datzelfde gebeurde ook Anita Rennes die met versnellingsbak problemen al na de vrije op vrijdag ochtend de Lotus Sunbeam op de trailer kon zetten. Ze vond een grote schouder om uit te huilen bij Ruben Anders die op een duistere wijze maar niet voldoende oliedruk kon krijgen in de motor van zijn BMW M3 E30. Ruben nam het zekere voor het onzekere en zette de auto aan de kant voordat er meer schade zou ontstaan. Een goede beslissing. Het betekende dat het NET Services YTCC veld met wat minder deelnemers als gepland het weekend inging. Maar dat hoort bij de autosport. Veel nieuwelingen binnen de YTCC maakte dat gelukkig meer dan goed. Er zaten wat pracht exemplaren bij. Meest opvallend de ex 24 uur van Spa Francorchamps 1989, Ferrari Mondial. Na een complete restauratie, waarover in een latere OKM meer, had de Belg Harry Peeters het goed naar zijn zin op het snelle circuit. Ondanks wat tegenslagen met zijn auto ging bij Michael van der Heijden de grijns het gehele weekend niet van zijn gezicht. De jonge coureur uit IJmuiden wist van de winter de Toyota Celica van Rob Nobel s te bemachtigen. Een welkome aanvulling binnen het YTCC veld. De auto kende na 15 jaar stilgestaan te hebben wat kinderziektes die vast en zeker opgelost gaan worden. Het was de eerste kennismaking van Michael met de NET services YTCC, de grijns op zijn gezicht zei meer dan een 1000 woorden. Veel belangstelling in de paddock maar vooral ook voor de prestaties op de baan was er voor de hele grote BMW 635 van Mathijs Bakker. De ervaren Dutch GT4 coureur had inderdaad een mooi speeltje meegenomen en vooral het Duitse publiek was erg onder de indruk van het oranje gevaarte. Mathijs ging er hard mee erg hard en was lovend over de rijeigenschappen. Het was lang geleden dat er Golfjes meededen aan de YTCC. De organisatie was dan ook meer dan verheugd dat Thierry Kohler en Simon Gras de trip naar Hockenheim aandurfden . Maar datzelfde gold ook voor Thijs van Gammeren met zijn Escort RS2000 en oom Henk die weer helemaal uit Lugano afreisde om ook zijn Escort uit te laten. De mix van jaren 70 en jaren 80 auto’s was mooi gelijk . Een bont veld in een hele bonte atmosfeer. Het gehele weekend was het in Duitsland genieten onder een stralend zonnetje.

Al na de vrije trainingen was duidelijk dat het in de kop van het YTCC veld heel erg hard gaat tegenwoordig. Daniel Schrey uit Duitsland smeekte om mee te mogen doen met zijn Porsche 911 RSR want zo leuk vond hij de Nederlandse raceserie. Daniel was het gehele weekend oppermachtig voor het YTCC veld en kreeg alleen wat tegenstand in de vorm van twee BMW M3’s. Jan Bot en de Belg Dimitri Cuyvers haalden het maximale uit hun wagens en volgden de snelle Duitser op afstand. In race 1 liet Marcel Frijlink zien dat zijn Escort RS1600 het zwaardere nieuwere geweld nog steeds de baas kan en wist zelfs de derde plaats te behalen in de eerste race van het weekend op de late Zaterdag middag. De 1600 motor voorin zijn zilvere Escort gilde het uit en iedere keer als Marcel langs de volle tribunes raasde veerde het publiek op om van dat alles niets te hoeven missen. Een gescheurde carterpan betekende een vervroegd einde in race 2 maar Marcel hoefde zich met tijden van 1.58 nergens voor te schamen in Hockenheim. Jaren 70 techniek kan zich qua snelheid nog gemakkelijk meten met auto’s uit de 21ste eeuw. Achter de kop waren de gevechten groots. Dat is het mooie van de NET Services YTCC dat ondanks de grote verscheidenheid aan auto’s altijd wel ergens tijdens de race er groepjes rijders ontstaan die met elkaar aan het strijden gaan. Marcel Poelman uit Haarlem reed de longen uit zijn lijf om met zijn B Opel Ascona met iets te weinig vermogen PG Motorsport coureur Peter van de Molen in zijn Porsche 944 voor te blijven. Het lukte nipt in race 1 na een foutje van Peter. Marcel had minder geluk in race 2 want daar werd hij bij de start door Dieter Dormann met zijn Ford Escort van de baan gereden. Beiden moesten vroegtijdig uitvallen. Ronald van Ooijen had met zijn BMW M3 alle engeltjes op zijn schouder toen hij na de start van race 1 in de eerste bocht een 360 maakte en door niemand geraakt werd. Daarna reed de coureur zijn knalrode M3 naar een keurige 12e plaats in race 1 en zelfs een 6e algemeen in race 2. Daarbij vast en zeker de coureur die de meeste inhaalacties had tijdens beiden races. Thierry Kohler in zijn VW Golf GTi MK1 ontdekte dat een Trabi ook zeer snel kan zijn. De Duitser Wolfgang Ziegler kwam met een knaloranje Trabant naar Hockenheim en die bleek zo hard de hoek om te kunnen dat menig YTCC coureur zoiets had waar komt die opeens vandaan. Heel druk hadden Porsche 964 rijder Tjarco Jilesen en Renault Alpine A310 coureur Randall Lawson het in race 1. Twaalf ronden lang werd er meer naast elkaar dan achter elkaar gereden. En dat allemaal zonder elkaar maar een keer te raken. Het gevecht op de baan tussen de beiden zwaargewichten (ook letterlijk) werd in het voordeel van Tjarco beslist. Het verschil op de finish een halve seconde. Een haartje dus. Beiden rijders vlogen elkaar in het parc fermee in de armen. Racevrienden voor het leven zullen we maar zeggen.
Als Jim Clark ergens boven op een wolkje heeft zitten meekijken naar de wedstrijden tijdens de Hockenheim Historic is dat vast met een hele grote grijns op zijn gezicht geweest. Want ook in de andere raceklassen waren de wedstrijden vaak heel spectaculair. Het is op dit soort evenementen dat de NET Services YTCC zich steeds vaker thuis voelt. De organisatie doet er alles aan omdat te bewerkstelligen. De reactie van de rijders uit de YTCC waren laaiend positief na het eerste wedstrijd weekend. Zelfs rijders die uitvielen hadden het enorm naar hun zin gehad. Nog 4 wedstrijd weekeinden te gaan. Zolder, Le Mans, Spa en Zandvoort. De volgende race is op het moeilijke circuit van Zolder in Belgie. Daar zullen de franse coureurs uit de Salooncar series zich weer samenvoegen met de YTCC piloten. Dat geeft vast net zoals in 2010 op de Nurburgring het geval was een heel bonte mix van vaak uitzonderlijke rariteiten racewagens. In de volgende OKM alles over dat weekend.

Uitslag Hockenheim Historic NET Services YTCC

Race 1
1 Daniel Schrey (D) – Porsche 911 RSR
2 Dimitri Cuyvers (B) – BMW M3 E30
3 Marcel Frijlink – Ford Escort RS1600 MK1
4 Jan Bot – BMW M3 E30
5 Mathijs Bakker – BMW 635 Csi
6 Johan Beekman – Porsche 964
7 Ed van Heusden – Porsche 944S2
8 Hans Wolters – Porsche 964
9 Tjarco Jilesen – Porsche 964
10 Randall Lawson – Renault Alpine A310

Race 2
1 Daniel Schrey (D) – Porsche 911 RSR
2 Dimitri Cuyvers (B) – BMW M3 E30
3 Jan Bot – BMW M3 E30
4 Hans Wolters – Porsche 964
5 Mathijs Bakker – BMW 635 Csi
6 Ronald van Ooijen – BMW M3 E30
7 Randall Lawson – Renault Alpine A310
8 Peter van de Molen – Porsche 944
9 Ron Kluit – Renault Alpine A310
10 Henk van Gammeren – Ford Escort RS2000 MK1