Pictures : Rijkhoek / Senten

“Zeg jij bent toch dat mannetje die voor dat klassieke blad schrijft “, voor me staat een hevig zwetende amateur coureur, in zwart racepak, die net na een wedstrijd uit zijn paarse Porsche 944 is gestapt, “nou schrijf dan maar dat het hier fantastisch is, wat een circuit, wat een uitdaging”. Thomas Egbers de persoon in kwestie loopt met een grote grijns op zijn gezicht de tent van zijn raceteam binnen om de monteurs het een en ander uit teleggen waarom hij niet een halve seconde sneller kon. We zijn op Spa Francorchamps, het decor, het strijdtoneel voor de tweede serie van twee wedstrijden in de Youngtimer Touring Car Challenge 2010.

Spa Francorchamps, een legendarische naam, een legendarisch circuit. De 7 kilometer lange omloop door de uitlopers van de Ardennen met legendarische bochten met namen als La Source, de korte rechterbocht na start finish waar altijd wel wat gebeurd bij een start, Rivage de bocht waar geen einde aan lijkt te komen, Pouhon twee bochten die elkaar opvolgen en die je altijd harder kunt nemen dan je denkt, Stavelot waar je je zeker elke ronde vergist, Blanchimont die al wil je hele lichaam het wel echt nooit volgas neemt en de meest beroemde bocht ter wereld, Eau Rouge waarvan als je denkt dat je hem kent hij je altijd weer opslokt. Of je een professionele coureur bent of een amateur als Thomas het maakt niet uit Spa doet wat met je. Een ieder die er gereden heeft kan er wel een mooi verhaal over vertellen in de kroeg. Zeker wel de rijders uit de Netservices YTCC. Tweeentwintig YTCC coureurs trokken op 28, 29 en 30 mei naar Spa. Tesamen met 42 rijders uit de Alfa Romeo Trofeo werden weer twee wedstrijden verreden. De mix tussen de totaal op de baan aanwezige 64 Alfa en YTCC piloten werkt goed. De wagens uit beiden raceklassen komen grotendeels uit dezelfde raceperiode dus heel grote snelheidsverschillen op een enkele nieuwere bolide na is er niet echt. De samenwerking tussen beiden organisaties is ook noodzakelijk omdat het bijna onmogelijk is om zonder grote startvelden nog op mooie evenementen als bijvoorbeeld dit Spa Race Festival te rijden. De inschrijfgelden die gevraagd worden door de organisaties zijn daarvoor te hoog geworden. En ook in de historische racerij is er anno 2010 te merken dat er ergens een kleine recessie rond dwaalt door het land.

Duidelijk was op Spa dat niet alleen de Porsche bestuurder Thomas het ontzettend naar zijn zin had maar ook veel andere coureurs uit diverse raceklassen uit geheel Europa. Want naast de YTCC/Alfa waren er o.a. tijdens het weekend aanwezig de Ferrari Challenge, De Westfield Cup, Kampf der Zwerge (heel kleine dappere racewagens met aan boord nog veel dappere rijders), Historische Formule wagens en de Eagons 500 een lange afstandwedstrijd voor de Duitse Youngtimer piloten. Voor het publiek waren in de paddock meer dan 490 historische racewagens te bewonderen en dat zal je op een circuit als van Zandvoort tijdens en historisch race evenement toch niet zo snel tegenkomen. De Netservices YTCC is behoorlijk aan het vernieuwen. Sinds het opschuiven van de leeftijdsgrens voor wagens naar 1990 komen er steeds meer jaren 80 wagens bij en vallen er hier en daar jaren 70 bolides tussen uit. De geliefde mix tussen een 70 jaren generatie en die uit de jaren 80 wordt dus steeds kleiner. Daardoor gaat het in de kop van het veld steeds harder. Zo ook op Spa waar de ronden tijden van de kopgroep rond de 2.53 liggen. En dat is heel erg snel en kunnen de ‘oudjes” zich meten met veel moderner materiaal uit de 21ste eeuw. Mooi was uiteindelijk te zien dat twee jaren 70 wagens met de overwinningen er vandoor gingen. En als iemand dat van te voren had voorspeld op dit hoge snelheid circuit dan was hij waarschijnlijk in de paddock compleet gek verklaard. Aan de start van de eerste YTCC wedstrijd van het weekend stonden wat nieuwe bolides die nog niet eerder bij de YTCC gesignaleerd waren. Daar sprong er eentje tussenuit. Jeroen Veldhuis uit Hoofddorp nam zijn nieuw opgebouwde Rover SD1 voor het eerst mee naar Spa. Een heel dik kanon die in de rood/witte uitmonstering er uitzag of dat hij iedereen voor ontbijt lustte. Jeroen had helaas wel wat opstart problemen in zijn eerste raceweekend en weet dat wil hij ook bij de kop gaan behoren er nog wat werk verzet dient te worden. En naar Spa gaan zonder regenbanden is wel een beetje vragen om problemen. Het zorgde ervoor dat de tweede race van het weekeinde helaas door hem niet gereden kon worden. Voor slicks was het drijfnatte circuit echt een beetje te gevaarlijk. Spa is altijd verrassend met het weer. Kan het de ene dag bijna subtropisch zijn de volgende dag moet de kachel alweer aan. Niet anders dit weekeinde. Op de zaterdag race maakten uiteindelijk twee wagens de dienst uit. Mick de Jonge kende na de problemen in Assen eindelijk eens een bijna zorgeloos Spa Race Festival en dacht magistraal naar de overwinning te cruisen. Echter de wedstrijdleiding had gezien, of een overijverige marschall dat Mick ergens onder geel had ingehaald. Gevolg een 30 seconden penalty die de Renault 21 coureur degradeerde tot een 2e plaats achter de Escort RS1600 van Marcel Frijlink. Geheel onterecht volgens Mick want hij had echt geen vlag gezien en zeker niet ergens een dreigend gevaar. De derde plaats was er voor Randall Lawson in zijn Renault Alpine A310. Precies een jaar daarvoor reed de coureur van het Jaronn team zijn auto nog bijna total loss in die beruchte Eau Rouge bocht. Nu verbeterde hij met maar liefst 3,5 seconde zijn beste tijd ooit op Spa. Duidelijk een geval van “de ballen in de broek” weer gevonden hebben. De Porsche brigade van Beek Auto Racing en Paul Geeris Racing konden het tempo van de drie vooraan net niet bijhouden en hoewel de coureurs erg hun best deden moesten zij genoegen nemen met troostprijzen. En dat uiteindelijk twee jaren 70 bolides op het podium verschenen in een droge wedstrijd op Spa was de YTCC verrassing van het weekeinde.

Het mooie van dit soort grote historische race festivals is dat er vooral ook op de paddock voor het publiek overal wel wat te zien is. Vooral op het Alfa/YTCC plateau in het supergrote paddock van Spa werd er overal druk gesleuteld. Spa vergt het uiterste van het materiaal en dan gaan er soms heel onverklaarbare zaken kapot. Balans loodjes vallen zomaar van tussenassen van Escorts, differentieels exploderen in Alfa Suds, versnellingsbakken lijken de gekke krachten niet aan te kunnen etc. Top uiteindelijk is dat diverse rijders elkaar helpen aan onderdelen waar mogelijk, zelfs als je die uiteindelijk van je eigen auto moet sleutelen. Iets wat je in de moderne racerij toch niet echt tegenkomt. Daar rijden ze elkaar liever van de baan. Dat elkaar van de baan rijden was niet echt de bedoeling van Mick de Jonge. Maar hij vergiste zich in de tweede race gestart op de Zondag mega in het klets natte wegdek en schoot bij de eerste bocht na de rollende start hartstikke rechtdoor. In die actie werd gelukkig niemand in het startveld geraakt maar zorgde er wel voor dat zowel hijzelf als Marcel Frijlink achter de als derde gestarte Lawson moest aansluiten richting Eau Rouge. Het tempo wat Lawson vervolgens ging draaien op de kletsnatte baan konden beiden heren daarna niet volgen zodat de Alpine coureur onbedreigd naar de overwinning reed of meer gleed. Want het was heel erg nat in de Ardennen en de vele olie die zo hier en daar op het wegdek lag na 3 dagen racen veranderde het circuit meer in een glij dan racebaan. Lopen Formule 1 coureurs maar altijd te klagen dat ze niet kunnen inhalen moeten ze maar gewoon eens gaan praten met Erik den Dekker. Hij won de natte wedstrijd een paar weken eerder nog op Assen maar moest na problemen in de eerste race op zaterdag van achteren starten in het mixed volle raceveld. Erik ging er even lekker voor zitten en wist niet minder dan 41 deelnemers in te halen en zo toch nog 4e te worden bij de YTCC. En dan mag je jezelf best en hele goede regenrijder gaan noemen.
Na Spa zijn er voor de Netservices YTCC een paar zaken duidelijk geworden. De eigen startvelden zijn nog lang niet wat het geweest is. Een geval van recessie, of ontevredenheid van vooral jaren 70 rijders die daardoor wegblijven, we weten het niet. Feit is dat jaren 70 auto’s nog steeds de snelheid hebben om wedstrijden van de Challenge te kunnen winnen, dat was wel duidelijk hier in Spa. Na het slechte evenement op het circuit van Assen eerder dit jaar kon dat zeker niet gezegd worden van het Spa Race Festival. Want daar was het bere gezellig, werden er hele mooie wedstrijden gereden en was er voor het publiek enorm veel te zien. Dit zijn de klassieke evenementen waar de Netservices YTCC zich thuis voelt en ook zijn deelnemers. Ook in de toekomst. Voor de thuisblijvers dus een gemiste kans en willen ze het YTCC feest niet missen is er een herkansing voor ze bij de volgende wedstrijd, het Superleage Racefestival. Wederom weer in België maar ditmaal op een andere beroemde omloop die van Zolder. Datum 16-18 Juli.