Hoe is het nu eigenlijk op het ogenblik met de vaderlandse historische racerij gesteld. Als je kijkt naar het Historische NKHTGT voor auto’s uit de jaren 50 en 60 en de Nederlandse Youngtimer Challenge kan je zeggen dat het met de startvelden wel helemaal oke zit. Maar waarom zijn de evenementen in Nederland waarop gereden wordt zo bedroevend te noemen. De State of Art GP Classic die afgelopen september op het circuit van Zandvoort werd gehouden toonde nu eenmaal niet uit te blinken in vooral voor bezoekers enorme gezelligheid op de paddock. Er is gewoon niets bijzonders te zien en of te vinden en dat is jammer en een gemiste kans. Want op de baan is het spektakel des te groter en inderdaad daar moet het nu eenmaal gebeuren. Maar een publiek wil tegenwoordig meer.
Een gemiste kans van de organisatie. Ja en nee. De Historische Automobiel Ren Club (HARC) verantwoordelijk voor dit evenement had echt wel zijn best gedaan. Er was een mega opkomst van diverse bloedmooie Morgans die netjes opgesteld stonden in de paddock bij de Tarzanbocht. Er waren hele mooie startvelden in zowel NKHTGT en Youngtimers alsmede de Equipe GTS en MG/Triumph competition met heel veel leuke Engelse sportwagens. Je kan je wel afvragen wat dan een Topgear Westfield Cup en Porsche 944 Basic cup op zo’n historisch evenement te maken hebben. Mooie startvelden maar natuurlijk niets met historische racerij te maken. Het heeft helaas allemaal te maken met de eeuwige geluidsperikelen die op het circuit door de duinen heersen. Wil een organisatie als de HARC niet het aantal toegestane decibels overschrijden moeten ze wel uitwijken naar zogenaamde “stille” raceklassen. En de Porsches en de Westfields vallen onder die categorie. Kan het dan ook anders. Jawel, denk eens anders na over de invulling van een evenement. Moet er alleen geracet worden, of moet het, nu helaas weer niet in grote getale aanwezige publiek, ook op een andere manier vermaakt worden. Hoe cru is het te constateren dat een inmiddels beroemd Nationaal Oldtimerfestival dat 2 weken later op datzelfde Zandvoort plaatsvond een enorm succes blijkt te zijn. Inderdaad de interesse naar en in klassieke auto’s leeft nog steeds enorm in Nederland. Alle paddocks en zelfs de trottoirs van de toegangsweg stonden vol met de mooiste klassiekers. De grote opkomst op dit evenement maakte wel duidelijk dat het publiek geëntertaind wil worden. Misschien is dit nu even een open brief, maar zoek dus als twee verschillende organisaties elkaar op om behalve diverse races op de baan ook het publiek de kans te geven zich in de paddock te vermaken en of een paar rondjes te rijden op het circuit. Met straatauto’s geen geluidsperikelen en voor het publiek dat zelfs bereid is daarvoor te betalen van alles op de baan en in de paddock te beleven. En kom als organisatie niet aan dat daarvoor geen plaats is want bij de State of Art GP classic was paddock 2 op Zandvoort voor het grootste gedeelte leeg en dan hebben we het maar helemaal niet meer over paddock 3, de toegangsweg of de oude Rob Slotemaker slipschool. Plek zat dus voor diverse oldtimer clubs om zich te presenteren. Het publiek zou het zo leuk vinden om al die oldtimers te mogen bekijken en de rijders zeer zeker ook om volle tribunes te rijden.
Diezelfde rijders in de diverse raceklassen lieten zien dat ze er behoorlijk weer de zin in hadden tijdens de State of Art GP Classic. In alle racecategorieën werd weer eens gestreden om elke millimeter asfalt. Ook bij de Netservices Youngtimer Touring Car Challenge. Het was voor het eerst dit jaar dat de racers van deze populaire raceserie op Nederlandse bodem de degens kruiste. Twee maal werd er gereden op Spa en een keer in Zolder, bij onze zuiderburen die wat minder problemen hebben met de herrie die de jaren 70 en 80 bolides nu eenmaal wat vaker produceren. Maar de coureurs van de Youngtimers werken er hard aan om het iedereen naar de zin te maken dus werden allerlei, soms heel merkwaardige, hulpmiddelen gemonteerd om maar niet al te ver boven de 89db uit te komen. Op een heel klein percentage na lukte dat wonder boven wonder zodat er lekker geracet kon worden. En daar gaat het tenslotte allemaal bij deze amateur coureurs om.
Binnen de Youngtimer Challenge is een kleine verschuiving aan het plaatsvinden. Hadden vooral de jaren 70 auto’s zo’n twee jaar geleden de boventoon nu staan er wat meer auto’s uit de Divisie III en de Divisie IV aan de start. Nieuwere auto’s, vooral uit de late jaren 80, als een Porsche 964, Ford Sierra Cosworth, BMW M3 en Porsche 944 turbo. De echte kanonnen uit de jaren 70 zoals Ford Escort MKI, Volkswagen Golf , Ford RS 2000 worden helaas steeds minder gesignaleerd op de renbaan. Hun berijders vinden dat de nieuwe generatie met iets te modern materiaal aankomt en dat de snelheden elkaar teveel ontlopen. En dat is jammer want volgens een hoop rijders maar ook het publiek kan een veld van jaren 70 en 80 goed met elkaar mixen. Inderdaad de snelheids verschillen worden wel wat groter met de nieuwere generatie rijders maar datzelfde is niet anders in het NKHTGT. En onder het motto je vindt altijd wel een echt racemaatje op de baan kan je natuurlijk toch lekker gummen. Dat het mogelijk is lieten Ronald van Ooijen (BMW 325i), Theo Mouws (Ford Escort MK I RS2000) en Leonard Stolk in een heel erg groene waanzinnig brede Porsche 911 RSR zien, die in de eerste wedstrijd van de Netservices YTCC weekeinde ronden lang elkaar het leven zuur maakten om de plaatsen 11 t/m 13. Inderdaad plaatsen 11 t/m 13, de drie hadden de grootste lol waren echt aan het strijden om elke millimeter asfalt en finishten binnen een seconde van elkaar. Racen tussen een groot kanon als de Porsche, een kleine Escort MKI en een BMW van de wat nieuwere generatie, wie heeft niet zijn kinderen in zo’n auto naar school gebracht, kan dus wel degelijk leuke momenten op de baan opleveren. Natuurlijk gaat het soms ook wel eens mis want een Mini 1275GT mixed soms niet helemaal goed samen met zo’n zelfde BMW. Maar dat hoort ook bij racen nietwaar.
De beiden Netservices YTCC wedstrijden van het weekeinde werden geregeerd door zoals verwacht de nieuwere generatie Youngtimer bolides. Ben van Genk won in zijn rode Porsche 968 de eerste wedstrijd, merkgenoot Richard Buitendijk in een 944 Turbo de tweede. Wel in race twee helemaal van achteren gestart want de sympathieke Porsche coureur was een van de weinigen die in de eerste race op de vroege zondagmorgen op kop liggend door de wedstrijd leiding naar binnen werd gehaald voor, het blijft onzinnig, inderdaad overschrijding van het geluid. Groot alarm, de konijntjes waren hun hollen ingevlucht voor een mega overschrijding van zo’n 3 decibel. Achter deze Porsches streden ook niet mistenverstane auto’s als de Renault 21 Turbo van Mick de Jonge, Ford Sierra Cosworths van de Ruiter en Jacobs, Porsches 964 van Johan Beekman om de verdere ereplaatsen. Verrassend tussen dit eind jaren 80 geweld de uit 79 stammende kleine Renault Alpine A310 van Lawson die fraai twee laagste podium plekjes wegkaapte voor op papier toch wel veel sterkere tegenstanders. Hij liet daarbij zien dat de oudere generatie toch wel degelijk goed kan mixen met de vernieuwing in de Netservices YTCC.
Toch is er werk aan de winkel voor het Youngtimer bestuur. Een aantal jaren 70 rijders heeft aangegeven met de verjonging niet helemaal blij te zijn en toont zijn onvrede door weg te blijven. En dat is een gemis voor beiden zijden. De YTCC is blij met deze groep, ze horen er gewoon bij en ze missen ook nu iets wat ze het liefste doen, racen met hun Youngtimer. Door niet te komen verjongt de YTCC sneller als verwacht want om het allemaal rendabel te maken wordt er uitgeweken naar nieuwere generatie wagens die heel erg graag bij de YTCC willen rijden. Het is dus een beetje een vicieuze cirkel waarin je dan als YTCC organisatie in terecht komt. Wanneer het het bestuur lukt een hele mooie mix te vinden van zowel jaren 70 als jaren 80 racewagens, zijn niet alleen de rijders, maar vooral is het publiek dan uiteindelijk de grote overwinnaar. Want deze generatie racewagens is de toekomst van de historische racerij en het is al ruimschoots gebleken dat zij zeker bij de wat jongere generatie autosport enthousiastelingen enorm populair zijn. Seizoen 2010 moet dat nog meer gaan bewijzen. De volgende race, de laatste van het seizoen is in het laatste weekeinde van Oktober op Assen.