Pictures : Joost Rijkhoek

Het was eigenlijk wel een mooi gezicht. Coureurs uit de Youngtimer Touring Car Challenge die met verdwaasde blikken in hun ogen door de paddock van het beroemde circuit in de Eifel, inderdaad de Nurbrurgring liepen. Zich afvragend waarin ze in hemelsnaam terecht waren gekomen. Op de paddock streken naast hun vertrouwde tegenstanders opeens een stelletje “zigeuners”uit Frankrijk neer, deelnemers van de Franse Salooncar serie, die het gehele weekend samen met hen de baan zouden delen. Een mix dus van de YTCC en een gelijke serie uit Frankrijk, de Salooncars.

Het Internationales Oldtimer Festival um den Jan Wellem Pokal werd in het weekend van 10 september j.l. alweer voor de 27e keer gehouden. Een evenement dus met een hele grote geschiedenis. Toch heeft het evenement wel wat van zijn allure verloren. Lang niet meer alle race klassen vinden zoals vroeger dat het geval was het circuit in de Eifel. Geen historische Formule 1, Formule 3 of Groep C bolides ditmaal. Daarvoor in de plaats wel de vertrouwde Kampf der Zwerge met heel veel Fiat Abarths en NSU TT, historische motorrader met of zonder zijspan en oude Formule Ford eenzitters. Het hoofdprogramma ditmaal de Netservices YTCC, rijdend op het Grand Prix circuit en de Duitse Youngtimers die op de zondag een 1000 km wedstrijd op een combinatie van het GP circuit met Nordschleife reden . Daardoor stond uiteindelijk, mede door de aanwezigheid van veel merkenclubs, historische “renntransporters” en historische rallywagens uit de jaren 50 de paddock toch behoorlijk vol en was er voor het publiek en deelnemers enorm veel te zien. Meer dan genoeg om je drie dagen te vermaken. De reguliere rijders van de YTCC hadden toch al genoeg te zin. Hun Franse tegenstanders kwamen met de meest vreemde wagens richting Nurburgring. Want het is niet iedere dag dat je als “kaaskop” piloot auto’s als een Chevron B50 TS, Gracq MT4S, Jide 2 litre, SIB of ARCF MF9 laat staan een Zebra GT of Animo 400 tegenkomt op de baan. YTCC coureur Randall Lawson had zijn YTCC collega’s al een beetje gewaarschuwd. Hij had de meeste van deze Franse rijders al ontmoet tijdens een wedstrijd op Le Mans in 2009. Ze zien eruit als “zigeuners”, slapen in een slaapzak naast of in hun raceauto, hebben vaak geen tent bij hun maar het zijn racers alsof ze iedere minuut van de dag wereldkampioen willen worden. Dat was niets teveel gezegd want inderdaad tijdens de eerste training bleek dat de Franse rijders behoorlijk gas konden geven. En als je dan als Hollandse BMW E30 M3 coureur een Mini Miglia achter je aan ziet jagen ga je je wel even twee maal achter je oren krabben.
Die mix van Salooncar en YTCC coureurs gaf niet alleen door het aantal, meer dan 40 deelnemers, maar ook door de diversiteit, meer dan 30 verschillende typen of merken, een bont starveld. En dat vond niet alleen het publiek, maar ook de organisatie geweldig. Zo geweldig zelfs dat het eigenlijk niet meer een verzoek maar meer een “Duits” bevel werd dat deze club volgend jaar weer naar de Eifel afreist. Het eerste evenement staat dus nu al voor 2011 in de agenda. De kop van het YTCC veld was in zijn geheel aanwezig. Maar Mick de Jonge in zijn altijd snelle Renault 21 Turbo moest opeens tegen de achterlichten van een Chevron, Ford Capri en BMW 3.0CS uit de Franse stal kijken. Mick was beiden wedstrijden van de zaterdag voor de YTCC brigade veruit de snelste maar kon wat hij ook probeerde het hoge tempo van een paar Fransen niet bij houden. Geen schande want de hier net boven genoemde kannonen waren inderdaad een maatje te groot voor het Hollandse Youngtimer veld. Mooi te zien dat er wel zo hier en daar gevechten ontstonden tussen auto’s waar je het inderdaad niet van zou verwachten. Een Jide 2 litre, een klein Frans sportwagentje, kan heel venijnig de bocht om constateerde o.a. BMW M3 coureur Ruben Anders, Ron Kluit (Renault Alpine A310) merkte al snel dat een Mini Miglia ook heel hard kan rijden, zelfs op een hoge snelheid circuit als de Nurburgring. En dat je met een Alfa 33 van een Volkswagen Kever verliest zal Alfa liefhebber en coureur Arie Vreugdenhill ook wel even dwars hebben gezeten. De normaal met zijn maatje Gerben Goet (Alfa 75) in de Alfa Romeo Trofeo uitkomende coureur had het verder wel naar zijn zin in de eerste ontmoeting met de Netservices YTCC.

Zeker naar zijn zin had “good old” Mike Mann het. In zijn laatste wedstrijd in de YTCC versloeg de 65+ coureur aartsrivaal en paddock vriend Hans Dieter Sasse in een geweldig 12 ronden op leven en dood gevecht op de baan in de eerste race van het weekeinde. Mike moest daarvoor alle reserves in zijn kleine lijf opentrekken om Hans Dieter achter zich te houden en kwam moe maar heel erg voldaan voor de laatste keer uit zijn racewagen. Later op de dag biggelden de tranen over zijn wangen toen de Salooncar en YTCC rijders hem een staande ovatie gaven bij de prijsuitreiking. Meer dan verdiend want het was het einde van mooie Youngtimer carrière voor de “kleine“ BMW coureur. Of komt er net zoals bij Michael Schumacher over een jaar of twee weer een rentree. We wachten af.

Een klein uurtje hadden de rijders maar om tussen de twee wedstrijden op de zaterdag onder een blauwe Eifel hemel hun racewagens klaar te maken. Hectiek op de paddock want zo hier en daar behoeft een historische racewagen iets meer aandacht dan een moderne. Maar op tijd stond het veld weer klaar voor een nieuwe strijd. Hoe hard Johan Beekman (Porsche 964), Erik den Dekker (van achteren gestart in zijn Porsche 944 Turbo) en Jan “Boy” Bot ook hun best deden Mick de Jonge pakte weer een zoveelste algemeen YTCC overwinning. Wederom achter de snelle franse brigade met ditmaal de Chevron B60 in de hoofdrol. Vooral het rijden van Jan “Boy”Bot was indrukwekkend. Op gegroefde banden liet de zeer jonge coureur zien met een BMW E30 M3 goed de baan te kunnen vegen. Meer dwars dan normaal de hoek om werd er door hem gereden op een manier waarmee hij in het WTCC niet slecht voor de dag zou komen. Misschien moet hij de overstap maar eens gaan wagen want het potentieel zit er zeker in. Achter dit strijdend YTCC kwartet bleek een Talbot Lotus Sunbeam een wel heel bijzondere snelle rakker te zijn. De vaste rijdster Anita Rennes gaat er al niet langzaam mee, “professioneel” coureur Bob Herber, normaal met veel moderner materiaal onderweg in de Dutch Supercar Challenge, wist er voor een keer nog veel meer uit te persen. Maar de wagen stuurde zoals Bob, het mooi verwoorde, hetzelfde als een kart met een doosje eromheen. Techniek van 30 jaar en ouder is dus zo slecht nog niet.

Het mooiste van alles was dat er na twee dagen racen tussen de beide raceseries zich totaal geen noemenswaardige incidenten op de baan afspeelden. De racegevechten waren zoals het in de Youngtimer racerij behoort te zijn hard maar fair. En dat is een goede zaak. De organisatie van de Netservices YTCC en Salooncar France hebben inmiddels al de handen ineen geslagen. Samen wordt dit najaar voor 2011 al een kalender samengesteld waarbij circuits als Spa, Le Mans, en de Nurburgring gezamenlijk zullen worden bezocht. En ook een aantal op de Nurburgring aanwezige Duitse Youngtimer coureurs toonden veel belangstelling na het aanschouwen van de wedstrijden. Dat is goed voor de Youngtimer racerij een Internationaal startveld in 2011 met vooral heel veel verschillende auto merken en typen.

De Netservices YTCC rijders mogen dit jaar nog een keer hun kunstjes vertonen. Op Zandvoort waar tijdens de DPP Formido Finale races in oktober ze aan de vaderlandse raceklassen kunnen laten zien waarom racen met een auto geproduceerd voor 1990 zo leuk kan zijn. Wedden dat er nog wel een paar zoals Bob Herber uiteindelijk overstag gaan.