Hockenheim Historic – April 2015

Supershow from Company Box YTCC on Hockenheim Historic.

received_10153685878060828

 

Varia – Top weekend voor Youngtimer Touring Car Challenge

YTCC - 01

De Nederlandse Youngtimer klasse Company Box YTCC reed tijdens de Hockenheim Historic de eerste twee wedstrijden van het seizoen. Maar liefst 54 deelnemers uit geheel Europa hadden ingeschreven. Raceauto’s  tot 1990 zijn toegestaan bij de Company Box YTCC in drie verschillende klassen en dat betekent dat de meest uiteenlopende bolides aan de start verschijnen. Van Ford Capri tot Lotus Sunbeam, van Porsche 935 K3 tot Trabant 601RS, van BMW M3 E30 tot Shelby Mustang en van Pontiac Trans Am tot VW Golf GTi. Kortom: genoeg te genieten zowel op de baan als ernaast.

De 2 races van de Company Box YTCC vonden op de zaterdagochtend en zondagmiddag plaats. Beide races kregen het YTCC - 02publiek op de banken, niet enkel door de felle strijd op de baan in de kop van het veld, maar ook door mooie groepjes daarachter die ronde na ronde elke millimeter asfalt benutten om elkaar af te troeven waar dat kon. De grote Pontiac Trans Am van Roger Bolliger met meer dan 700pk onder de kap toonde zich een mooie tegenstander voor de altijd snelle Daniel Schrey in zijn Kremer Porsche 935K3. Race 1 won Roger nadat Daniel uitviel met een losgekomen versnellingshendel, vóór Peter Stox en Heinrich Botz, beiden in een Porsche 911. Daarachter volgde Steve Dance in een prachtige Capri, die nipt het gevecht om plek 4 won van Tjarco Jilesen (Porsche 911).

 

YTCC - 03

Race 2 op zondag zag weer de heren Roger Bolliger en Daniel Schrey (door uitval in de eerste race nu als laatste gestart) de show stelen. Schrey had het enorm druk om met zijn 935 K3 door het grote startveld naar voor te rijden maar wist Roger uiteindelijk wel te verschalken en won zodoende wedstrijd. De derde plaats en dus weer een plekje op het podium YTCC - 04was er voor Peter Stox, vóór wederom de snelle Capri rijder uit Engeland Steve Dance. In de achterhoede zagen we een prachtige strijd van de BMW 325i rijders Erik van de Ven en Rob Bouwheer. 30 minuten lang reden de heren bumper aan bumper, met tot gevolg de gezapige opmerking bij Race Control dat deze twee heren maar beter samen een hotelkamer konden nemen. Als de Hockenheim Historic een voorbode was voor wat nog komen zal,  dan gaat de Company Box YTCC ongetwijfeld een geweldig seizoen tegemoet. De volgende meeting wordt afgewerkt in het Deense Aarhus tijdens het Pinksterweekend  van 21 t/m 24 mei.

 

 

RESULTS COMPANY BOX YTCC

YTCC YoungtimerTouring Car Challenge – Free Practice

YTCC YoungtimerTouring Car Challenge – Qualifying

YTCC YoungtimerTouring Car Challenge – Race 1 (R1)

YTCC YoungtimerTouring Car Challenge – Race 2

 

Retro: YTCC schittert op Jim Clark Revival

2015-04-13 23.46.55

Afgelopen weekend vond op Hockenheim de traditionele Jim Clark Revival plaats. Dit historische evenement eert al jarenlang de nagedachtenis van de Schotse tweevoudig wereldkampioen die op 7 april 1968 omkwam tijdens een F2-race op het Duitse circuit. Voor Nederland trok vooral de Company Box Youngtimer Touring Car Challenge de aandacht, die op Hockenheim zijn eerste twee races van het seizoen afwikkelde. Maar daarnaast presenteerde de Bosch Hockenheim Historic (zoals het evenement ook wel bekendstaat) nog dik twintig andere wedstrijden, waaronder de BOSS GP met onder meer Klaas Zwart.

Tekst: Mattijs Diepraam & PR
Foto’s: Hockenheimring

De openingszin in het programmablad van Hockenheim Historic zei eigenlijk al alles: Niederlandische Youngtimer Touring Car Challenge, Youngtimer Rennserie von Internationalen Rang. Daar was weinig van gelogen, want de YTCC heeft na 21 jaar zo’n aanzien gekregen in Europa dat het kampioenschap niet meer hoeft te vrezen voor kleine startvelden. Meer dan 100 rijders melden zich aan voor de 54 startplaatsen op Hockenheim, zodat menig aanvrager moest worden teleurgesteld.

2015-04-13 23.37.10

“Natuurlijk wil je als organisator iedereen tevreden houden, maar helaas lukt dat niet altijd”, aldus YTCC-organisator Randall Lawson. “Voor Hockenheim hadden we een overkill aan aanvragen en het was moeilijk om een mix te maken van een raceveld waarin iedereen wel ergens strijd zou hebben. Wij hebben zo’n breed scala aan auto’s waaruit we kunnen kiezen: van 60 pk tot meer dan 700 pk. Maar dit jaar zaten we er niet erg naast. De strijd op de baan was grandioos, en waar je in de verschillende klassen ook keek: overal waren er wel groepjes. Het ging zelfs zover dat de Rennleitung over twee deelnemers zei: ‘Geef die twee een kamer’. Want 30 minuten bumper aan bumper is natuurlijk grandioos voor de rijders zelf en ook voor het publiek.”

2015-04-13 23.47.30

Het veld was divers: van Pontiac Firebird, Porsche 935K3, BMW 635, BMW M1 en M3 E30 tot Lotus, Capri, Sierra, MB 190E, Dodge Charger, Corvette en Boss Mustang. Zowel Roger Bolliger uit Oostenrijk in zijn dikke Firebird en Daniel Schrey uit Duitsland in de mooie Porsche 935K3 won een wedstrijd. Maar winnaar was vooral het publiek, dat genoot van de races én het weer en na afloop de coureurs een staande ovatie gaf. De volgende race van de YTCC vindt tijdens het Pinksterweekeinde plaats tijdens Aarhus Grand Prix Classic in Denemarken. Daarna reist het YTCC-circus naar Le Mans.

2015-04-13 23.47.22

In de BOSS GP was het ook oranje boven, dankzij Klaas Zwart die in zijn Jaguar R5 F1 de snelste was in de eerste race. Johann Ledermaiers Dallara GP2 nam de zege in de tweede race voor zijn rekening.

Een andere internationale klasse op Hockenheim was de FIA Lurani Trophy voor Formule Junior. In de eerste race won de Zwitser Philipp Buhofer (Brabham BT6) voor de internationaal bekendere Manfredo Rossi (in zijn bekende Lotus 22 in Martini-kleuren) en GT-coureur Mark Pangborn (Lotus 20B). In de tweede race kwam exact hetzelfde resultaat tot stand, maar nu hield Buhofer aanzienlijk minder marge op Rossi over: slechts een halve seconde scheidde de twee op de streep.

2015-04-13 23.40.32

De Europese Formule Vee was ook present. De twee wedstrijden leverden zeges op voor Johann Haas in een Austro en Jens Böhmig in een Kaimann.

Verder waren op Hockenheim diverse toerwagen- en sportwagenkampioenschappen te bewonderen, waarvan de CanAm Supersports ongetwijfeld de imposantste was. Andy Newall won beide in zijn bulderende McLaren-Chevrolet M8F.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*